Článek zveřejněn na stránkách I noviny Česká Lípa
Petr Hotový: K létání mě přivedl bratr a dodnes mu za to děkuji
Petr je instruktorem létání na ultralehkých letadlech a větroních. Společně s kolegou Tomášem již šestým rokem provozuje leteckou školu v České Lípě. Co to je ten tzv. ultralight, co obnáší pilotní kurz a proč vlastně létat? Nejen na to jsme se ptali v následujícím rozhovoru.
Jak jste se dostal k létání? Proč létáte?
Létám od svých 15 let, začínal jsem tedy v době Svazarmu v sedmdesátých letech minulého století. 🙂 A za tu dobu jsem nalétal cca 3000 letových hodin.
K létání mě přivedl můj bratr a dodnes mu za to děkuji. Jak se dočtete v úvodní větě na našem webu (www.cumulus-servis.cz): „… otevřeli jste bránu do nové dimenze. Létání je sport, relax, napětí i uvolnění, cestování a poznání. Každý si najde to své.“
Co konkrétně si máme my, nedotčení létáním, představit pod pojmem ultralehké letadlo/ultralight/ULLa?
Kategorie ultralehkého létání má víc skupin.Sdružuje piloty ultralehkých letadel, vírníků,ultralehkých vrtulníků, paraglajdy, rogala… Já se zabývám ultralehkými letadly aerodynamicky řízenými,(dále ULLa) tedy těmi, která mají řiditelná křidélka, směrovku a výškovku. Jsou to letadla s celkovým hmotnostním omezením 600 kg, pro max. dvě osoby atd.
Jakou tradici má létání na ultralightech v České republice, potažmo v okolí České Lípy?
Ultralehké létání se začalo organizovat ihned po revoluci v roce 1989. Sdružuje se do Letecké amatérské asociace. Česká republika se stala doslova světovou velmocí výroby a i provozu malých létajících zařízení.
Na Českolipsku se létá s ULLa na několika místech.Oblíbené je bývalé vojenské letiště Hradčany u Mimoně, s určitým omezením se létá na letišti Ramš a v Horní Libchavě. V minulém desetiletí nebyl na Českolipsku výcvik příliš frekventovaný, žádná letecká škola ULLa se zde neprosadila. Snad se to povede na letišti v České Lípě naší společnosti Cumulus servis. 🙂
Jaké jsou výhody ultralehkého létání?
Pokud srovnávám běžné evropské motorové létání (Cessna, Piper apod.) s létáním na ULLa, tak musím konstatovat, že hlavní výhody jsou dostupnost a cena.
Dostupností myslím počet letišť pro ULLa, množství letadel a rozmanitost typů. Skoro v každém městě nad cca 20.000 obyvatel je plocha pro provoz ultralightů. Výhodou je také menší nárok na teoretickou i praktickou část výcviku, nižší nároky na zdravotní stav pilotů.
A cena, ta je dnes opravdu klíčová. Pořízení a i provoz ULLa je zhruba na 50 % ceny “dospělých” letadel. A to i přesto, že se technické parametry ULLa díky raketovému vývoji materiálů a konstrukcí dostaly na srovnatelnou úroveň.
Co vás vedlo k otevření letecké školy v České Lípě? A co dalšího Cumulus servis nabízí?
Firmu jsem založil hlavně proto, abych na Českolipsku a vlastně v celém výběžku od Děčína přes Šluknov po Jablonné (sídlíme na veřejném vnitrostátním letišti v České Lípě pod Špičákem) vybudoval silnou a spolehlivou leteckou výcvikovou základnu ULLa. Moje představa je vycvičit piloty a následně jim umožnit turistické nebo sportovní létání po celé Evropě. S leteckou školu je úzce propojena i půjčovna letadel.
Kolik pilotů jste již vyškolili a na čem létáte?
V roce 2014 jsme zahájili takzvaný “zkušební provoz školy” a máme již 3 nové piloty.
Létáme na ULLa letadle Dynamic WT9, myslím, že nebudu přehánět, když ho označím za jedno z nejlepších v kategorii ultralehkých letadel. Toto letadlo je v některých zemích certifikováno jako “dospělé”.
Co obnáší pilotní výcvik?
Létání ve škole se snažíme časově i přístupem přizpůsobit potřebám pilotních žáků.
Výcvik se provádí podle osnovy LAA. Základy teorie školíme před létáním zbytek do pilotních zkoušek, výcvik obvykle okolo 30 hodin. Ceny jsou stálé a mírné :), letová hodina ve výcviku stojí 2.500 Kč. V průběhu výcviku musí zájemce také složit zkoušku radiotelefonisty.
Kdo u vás může začít létat? Je pilotování ultralightu omezeno věkem, zdravotním stavem apod.?
Začít s létáním můžete samostatně od 16 let, horní hranici věku bych neřešil. Každému je tolik roků, na kolik se sám cítí. 🙂 Zájemce potřebuje zdravotní prohlídku určeným lékařem specialistou. Požadavky jsou mírnější než u “dospělých letadel”.
Kdy je letová sezóna?
Sezóna není omezena,v letadle je i topení. 🙂
Zmínil jste, že se dá létat po celé Evropě. Co mimo země EU?
Pohyb malých letadel po EU je opravdu velmi jednoduchý, jistě jste někde v médiích četli o panu Průšovi a jeho loňských cestách po Evropě(doporučuji vyhledat). Létat se dá opravdu kamkoliv, dnes můžete s ULLa navštívit jakékoliv místo na zeměkouli J Mimo EU je to složitější s řadou povolení, nicméně i tyto překážky lze překonat.
A co byste na závěr vzkázal případným zájemcům?
Létání mohu doporučit všem milovníkům sportu, cestování a dobrodružství. Přesvědčte se, že létání je to, co byste chtěli dělat. A přijďte si vyzkoušet zkušební let, protože na splnění svého snu není nikdy pozdě.