
Článek zveřejněn na stránkách I noviny Česká Lípa
Petr Hotový: K létání mě přivedl bratr a dodnes mu za to děkuji
Petr je instruktorem létání na ultralehkých letadlech a větroních. Společně s kolegou Tomášem již šestým rokem provozuje leteckou školu v České Lípě. Co to je ten tzv. ultralight, co obnáší pilotní kurz a proč vlastně létat? Nejen na to jsme se ptali v následujícím rozhovoru.
Jak jste se dostal k létání? Proč létáte?
Létám od svých 15 let, začínal jsem tedy v době Svazarmu v sedmdesátých letech minulého století. A za tu dobu jsem nalétal cca 3000 letových hodin.
K létání mě přivedl můj bratr a dodnes mu za to děkuji. Jak se dočtete v úvodní větě na našem webu (www.cumulus-servis.cz): „… otevřeli jste bránu do nové dimenze. Létání je sport, relax, napětí i uvolnění, cestování a poznání. Každý si najde to své.“
Co konkrétně si máme my, nedotčení létáním, představit pod pojmem ultralehké letadlo/ultralight/ULLa?
Kategorie ultralehkého létání má víc skupin.Sdružuje piloty ultralehkých letadel, vírníků,ultralehkých vrtulníků, paraglajdy, rogala… Já se zabývám ultralehkými letadly aerodynamicky řízenými,(dále ULLa) tedy těmi, která mají řiditelná křidélka, směrovku a výškovku. Jsou to letadla s celkovým hmotnostním omezením 600 kg, pro max. dvě osoby atd.
Jakou tradici má létání na ultralightech v České republice, potažmo v okolí České Lípy?
Ultralehké létání se začalo organizovat ihned po revoluci v roce 1989. Sdružuje se do Letecké amatérské asociace. Česká republika se stala doslova světovou velmocí výroby a i provozu malých létajících zařízení.
Na Českolipsku se létá s ULLa na několika místech.Oblíbené je bývalé vojenské letiště Hradčany u Mimoně, s určitým omezením se létá na letišti Ramš a v Horní Libchavě. V minulém desetiletí nebyl na Českolipsku výcvik příliš frekventovaný, žádná letecká škola ULLa se zde neprosadila. Snad se to povede na letišti v České Lípě naší společnosti Cumulus servis.
Jaké jsou výhody ultralehkého létání?
Pokud srovnávám běžné evropské motorové létání (Cessna, Piper apod.) s létáním na ULLa, tak musím konstatovat, že hlavní výhody jsou dostupnost a cena.
Dostupností myslím počet letišť pro ULLa, množství letadel a rozmanitost typů. Skoro v každém městě nad cca 20.000 obyvatel je plocha pro provoz ultralightů. Výhodou je také menší nárok na teoretickou i praktickou část výcviku, nižší nároky na zdravotní stav pilotů.
A cena, ta je dnes opravdu klíčová. Pořízení a i provoz ULLa je zhruba na 50 % ceny “dospělých” letadel. A to i přesto, že se technické parametry ULLa díky raketovému vývoji materiálů a konstrukcí dostaly na srovnatelnou úroveň.
Co vás vedlo k otevření letecké školy v České Lípě? A co dalšího Cumulus servis nabízí?
Firmu jsem založil hlavně proto, abych na Českolipsku a vlastně v celém výběžku od Děčína přes Šluknov po Jablonné (sídlíme na veřejném vnitrostátním letišti v České Lípě pod Špičákem) vybudoval silnou a spolehlivou leteckou výcvikovou základnu ULLa. Moje představa je vycvičit piloty a následně jim umožnit turistické nebo sportovní létání po celé Evropě. S leteckou školu je úzce propojena i půjčovna letadel.
Kolik pilotů jste již vyškolili a na čem létáte?
V roce 2014 jsme zahájili takzvaný “zkušební provoz školy” a máme již 3 nové piloty.
Létáme na ULLa letadle Dynamic WT9, myslím, že nebudu přehánět, když ho označím za jedno z nejlepších v kategorii ultralehkých letadel. Toto letadlo je v některých zemích certifikováno jako “dospělé”.
Co obnáší pilotní výcvik?
Létání ve škole se snažíme časově i přístupem přizpůsobit potřebám pilotních žáků.
Výcvik se provádí podle osnovy LAA. Základy teorie školíme před létáním zbytek do pilotních zkoušek, výcvik obvykle okolo 30 hodin. Ceny jsou stálé a mírné :), letová hodina ve výcviku stojí 2.500 Kč. V průběhu výcviku musí zájemce také složit zkoušku radiotelefonisty.
Kdo u vás může začít létat? Je pilotování ultralightu omezeno věkem, zdravotním stavem apod.?
Začít s létáním můžete samostatně od 16 let, horní hranici věku bych neřešil. Každému je tolik roků, na kolik se sám cítí. Zájemce potřebuje zdravotní prohlídku určeným lékařem specialistou. Požadavky jsou mírnější než u “dospělých letadel”.
Kdy je letová sezóna?
Sezóna není omezena,v letadle je i topení.
Zmínil jste, že se dá létat po celé Evropě. Co mimo země EU?
Pohyb malých letadel po EU je opravdu velmi jednoduchý, jistě jste někde v médiích četli o panu Průšovi a jeho loňských cestách po Evropě(doporučuji vyhledat). Létat se dá opravdu kamkoliv, dnes můžete s ULLa navštívit jakékoliv místo na zeměkouli J Mimo EU je to složitější s řadou povolení, nicméně i tyto překážky lze překonat.
A co byste na závěr vzkázal případným zájemcům?
Létání mohu doporučit všem milovníkům sportu, cestování a dobrodružství. Přesvědčte se, že létání je to, co byste chtěli dělat. A přijďte si vyzkoušet zkušební let, protože na splnění svého snu není nikdy pozdě.